Influencers: door wie laat jij je beïnvloeden?

Influencers: door wie laat jij je beïnvloeden?

Als je een influencer wordt genoemd, dan moet je het haast lacherig wegwuiven. Je wilt toch geen influencer zijn? Laat staan genoemd worden. Influencers zijn namelijk hele stomme mensen die ons allemaal spul aansmeren van lekkere bekende merken en daar ook nog eens pittig voor betaald worden. En als je jezelf een influencer durft te noemen, nou dan verdien je een facepalm, eye roll en afkeurende blik. Wat nou als ik je vertel dat de associatie die je hebt met influencers helemaal niet terecht is? Wat nou als er een boel influencers zijn die een platform horen te krijgen? Daar gaan je oren van klapperen, hè?

Jeuk

Toegegeven: ook ik kreeg direct jeuk als ik het woord hoorde. Een influencer associeerde ik met jonge meiden met teveel make-up, merken die opzichtig genoemd werden – omdat #spon – , en zoveel verschillende outfits dat je door de blousjes de kledingkast niet meer zag. Plus er zijn ook nog eens genoeg influencers die zich weleens schuldig hebben gemaakt aan samenwerkingen die echt als een kut op een slagroomtaart sloegen. Zoals die ene keer dat Anna Nooshin haar superkrachten inzette om de herbruikbare waterfles van Shell te promoten. Naar verluidt hielp ze Shell helemaal gratis. Nou da’s geen geld om Shell even te helpen greenwashen.

Sell the dream

Influencers verkopen de droom. Perfectie. Een sterrenstatus, – leven en – privileges. Onhaalbaar, of toch niet? Want er was een tijd dat Negin Mirsalehi gewoon een normaal meisje was, en kijk wat ze nu heeft bereikt. En dat, plat gezegd, alleen maar door (slim) te Instagrammen. Deze influencers beïnvloeden ons met veel (dure) make-up, kostbare schoenen, unieke designertassen, bijzondere restaurants en exclusieve hotels. Ze zijn slechts een middel in de marketingmix van Gucci. Vergankelijk. En toch vallen we er met z’n allen voor, zelfs als we eigenlijk beter weten. Dat is pas goede marketing.

Meer dan een droom

Toch zeg ik dat je moet stoppen met het rollen van je ogen zodra je het woord influencers hoort. De negatieve connotatie is compleet onjuist en allesbehalve terecht. Er is namelijk een groep influencers waar je bewust door geïnfluenceerd wilt worden, omdat wat zij doen en zeggen echt is. Echt-echt. Soms zit er een prijskaartje aan: het gaat zoals het gaat.

Er wordt geen bikini verkocht, dure lipgloss of een fancy restaurant door je strot geduwd. Nee, deze mensen proppen kennis in je brein, duwen feminisme zeer behapbaar door je strot, staan aan de vuurlinie in de oorlog voor inclusiviteit, leren je wat over cultuur, kaarten racisme aan zonder een spier te vertrekken en vechten tegen homofobie. Mensen met de hart op de juiste plek, verder kijken dan hun oogpotlood lang is en ergens voor staan. Echt voor staan.

5 influencers waar jij door geïnfluenceerd wilt worden

Deze mensen zijn niet per se beroemd. Hebben misschien helemaal niet zoveel volgers. Maar dat is niet de reden waarom je beïnvloed wilt worden door hen. Ze hebben je wat te zeggen, wat te leren en laten je wat voelen. Waardevolle dingen die je kan leren op Instagram.

Mignon Nusteling

Mignon Nusteling is kunstenares in de breedste zin van het woord. Haar manier van kijken naar de wereld is eerlijk en kwetsbaar. Haar Instagramaccount is een veilige haven waar internetgangsters niet getolereerd worden, feminisme net zo normaal is als het dagelijkse wc-bezoek, autisme awareness heel belangrijk is en kunst het dagelijkse onderwerp van gesprek is. Dus als je beïnvloed wilt worden met hilarische foto’s waar ook nog eens een serieuze boodschap achter zit, dan is Mignoncé een zeer waardevolle toevoeging aan je tijdlijn.

View this post on Instagram

Het is vandaag ‘No Bra Day’ en je zou denken dat Miyoncé ieder moment om lekker vrij met de borsten bloot of bungelend rond te lopen zou aangrijpen, maar nee: Als ik íets ga doen vandaag, is het vooral mijn beha aanhouden. . No Bra Day is een verschrikkelijke marketingtruc die haar doel volledig voorbij gaat. Want: hóe gaan we met die ‘vrije borsten’ precies geld ophalen zodat andere vrouwen minder hoeven te lijden aan borstkanker? . Precies. Dat dacht ik al. Niet. . In 2016 overleed mijn vader aan prostaatkanker en ik schreef veel over dit soort initiatieven. Van movember tot kettingbrieven, maar No Bra Day raakte me recht in mijn hart. Zowel kanker als feminisme worden als een karkas aan gieren gepresenteerd. . Mijn column uit 2016 is nog steeds accuraat en kun je lezen via link in bio. Enige dingetje is dat ik toen nog veel corporate klussen had en niet bloot mócht en ik me stiekem aantrok wat anderen van me konden denken. Gelukkig is die tijd voorbij. . FUCK. NO. BRA. DAY. #linkinbio

A post shared by Mignon Nusteling a.k.a MIYONCÉ (@mignonnus) on

Meryem Slimani

Al sinds jaar en dag ben ik fan van Meryem. Ik heb haar lang geleden een keer geïnterviewd en ze blijft steeds leuker worden. Haar voorliefde voor Nike is zo bizar dat ze het bijna positioneert als het enige merk (en dat je dat bijna begint te geloven), maar dat is niet de reden waarom je haar zou moeten volgen. Ze gaat op een sterke, kleurrijke, eerlijke en kwetsbare manier om met haar depressie. Dat kan ik alleen maar bewonderen. Plus ze vlogt over allerlei dingen die ze voor de eerste keer doet. Leert je gelijk om wat minder bang te zijn om nieuwe dingen te proberen. Oh en de fotoshoots met haar moeder: hoera.

Vera Camilla

Het is niet de eerste keer dat ik haar naam noem als influencer die je moet volgen Ja, ze influenced je de moeder met make-up en kleding, maar ik vind dat haar ziel intact is. Ik krijg een goed gevoel als ik haar publicaties zie. Vera gelooft er heilig in dat je jezelf mooi, bijzonder en genoeg mag voelen, ongeacht je figuur. Daarnaast is ze heel eerlijk en nuchter over haar angsten. Want je goed voelen, is niet vanzelfsprekend. Zoals de standaard influencers je wel zouden kunnen laten denken. Met een lach en een traan is Vera een fijne toevoeging in je tijdlijn. Mits je bodypositive bent hoor. Trouwens, ook als je het niet bent. Dan ga je er wellicht over nadenken.

Eigenlijk wilde ik Vera niet noemen, omdat ze al een giga-following heeft, een podia en ook nog eens geld verdient via Instagram, haar blog en als vlogger (#spon). Dus ze is een beetje uitzondering op de regel. Maar ze maakt zich nou eenmaal hard voor de goede zaak, op een eerlijke manier. Met die giga-following. En dat kan ik alleen maar toejuichen.

Madeleijn van den Nieuwenhuizen

Madeleijn, beter bekend als Zeikschrift. Opgericht om de onzin in Nederlandse tijdschriften eens flink onder de loep te nemen. Madeleijn pakt de tijdschriften niet met zijden handschoentjes aan en laat dit ook graag aan haar steeds groter groeiende following weten. Van het tellen van POC (people of color) in tijdschriften, tot het uitlichten van kortzichtige opmerkingen van vrouwen over vrouwen(lichamen), tot discriminatie en bodyshaming. Een heerlijk kritisch account. De balans vind je in haar stories waar ze vlogt over haar leven in New York.

Winta Tefera

Straight outta Eritrea in Rotterdam. Ik heb met Winta in de klas gezeten en sindsdien volg ik haar. Ze leert mij van alles over Eritrea, over eten (hoera!), kledinggewoontes en haar cultuur. Winta staat rechtop voor haar cultuur midden in Rotterdam. Ik vind dat tof. En ik leer van zo dichtbij dat er nog zo ver weg zoveel meer is. Oh, en ze rockt de beste afro die ik ooit hebt gezien.

Bewust heb ik alleen voor Nederlandse influencers gekozen. ik geloof namelijk dat ons kikkerland meer dan genoeg geweldige mensen heeft die hele slimme dingen verspreiden. Andere influencers die ook echt belangrijke, handige en slimme dingen zeggen zijn Dirky Computer, Clarice Gargard, Aafke Romeijn en Naomi Felesita.

Nuance

Als je liever geïnfluenceerd wordt met (gesponsorde) gezonde gerechten, (gesponsorde) fitnessoefeningen en (gesponsorde) sportschoenen, (gesponsorde) make-up, (gesponsorde) fashion en (gesponsord) designerspul: vooral mee doorgaan zou ik zeggen. Niks mis mee. Ik zie ook graag mooie, fijne en soms zelfs perfecte dingen. Mijn oog wilt ook wat, maar mijn hersenen ook. Ik ben altijd op zoek naar authenticiteit.

Iets leren

Ik wil echte dingen zien. Ik wil iets leren. En dan heb ik het niet per se over hoe ik een stoofschotel moet maken van fruit, hoe ik squats moet doen of hoe ik me nu weer moet kleden. Nee, ik wil leren over hoe mensen racisme ervaren en hoe ze zich ertegen verzetten. Ik wil leren over hoe LGTBTQ+ zich voortbewegen door onze maatschappij waar homofobie nog altijd ‘maar een grapje’ is, hoe je van jezelf houdt, ook al ben je te dik voor het maatschappelijke schoonheidsideaal, hoe je omgaat met mensen met een depressie en wat mensen met depressies voelen.

Bubbel

Offline leef ik ook niet in een bubbel waar alles perfect is gestyled, waar de belichting altijd on point is, waar ik elke dag #blessed ben en ik fusion gerechten eet van gouden borden. In mijn echte leven kies ik ook naar wie ik luister, wat ik wil zien en vooral wat ik wil geloven. Waarom zou dat online zoveel anders zijn? Ik heb respect voor mensen die vechten tegen racisme, homofobie en andere vormen van discriminatie. Mensen die zich hard maken voor inclusiviteit. Dat zijn mensen waar ik naar op kan kijken, kan bewonderen. Influencers. Daar kan geen #spon tegenop.

 

P.S: dit is ook sowieso een ordinaire oproep voor tips who to follow. Dus als je tips hebt van vrouwen en mannen die ik echt op Instagram moet volgen, omdat awesome. Hoeven uiteraard geen Nederlandse accounts te zijn. 

Volg:

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.