contentmarketing

Op werk noem ik mezelf graag  Contentqueen, omdat ik graag geloof dat ik redelijk wat verstand heb van het wie, wat, waar en waarom van content. Ik houd me graag bezig met het verbinden van mensen. Pipelines, leads en marktpenetraties liggen wat minder in mijn straatje, maar analyseren, onderzoeken en content verbeteren boeit mij des te meer. Allemaal leuk en aardig natuurlijk. Maar wat is contentmarketing eigenlijk?

Communicatie en marketing

Het is handig om te beginnen bij twee termen waar de verwarring wel constant is: communicatie en marketing. Deze twee zijn niet hetzelfde, maar hebben wel alles met elkaar te maken. Communicatie is letterlijk ‘het in verbinding staan met mensen’, terwijl marketing (zeer kort gezegd) ‘alle activiteiten die er op gericht zijn om de verkoop van producten en/of diensten te bevorderen’ is.

Content

En content? Content is misschien de liefdesbaby van communicatie en marketing. Content betekent gewoon ‘inhoud’. Bij content gaat het erom dat de inhoud van waarde is voor jouw doelgroep. Inhoud waar zij wat aan hebben, omdat het hun leven makkelijker maakt. Of omdat het hen inspireert, informeert, entertaint of leert. Content zorgt voor communicatie (interactie) met jouw doelgroep. Mensen die per ongeluk wel eens nieuwe klanten kunnen zijn dankzij jouw content. Oké, wellicht niet helemaal per ongeluk.

Contentmarketing

Met contentmarketing gaat het erom dat je weet wie je doelgroep is. Waar zijn zij naar op zoek en hoe kun jij daar gerichte content voor creëren. Het doel is dat jouw lezers voelen dat het product perfect bij ze past en dat het zichzelf uiteindelijk verkoopt. Volgens Peter Drucker, hoogleraar management en organisatieleer, is dat juist het doel van marketing. Opmerking: deze man is geboren in 1909 en stierf in 2005. En toch lijken we zo’n 12 jaar later nog steeds niet te weten tegen wie wij praten. On – en offline.

The aim of marketing is to know and understand the customer so well the product or service fits him and sells itself. – Peter Drucker

Wat willen jouw klanten?

Je wordt er mee doodgegooid: customer engagement. Alles wat jij doet, doe jij voor je klant. Waarom is dat dan zo moeilijk zodra het gaat om content? Goede content is gebaseerd op wat klanten willen. Contentmarketing richt zich niet direct in op het verhogen van de verkoopcijfers, maar gaat diep in op wat (potentiële) klanten willen: informatie waar zij wat aan hebben. Voorbeelden van nuttige content kan zijn: blogs, video’s en webinars, maar ook whitepapers, leaflets, nieuwsbrieven en een maandelijkse uitgave van een tijdschrift (on- en/of offline). Het wezenlijke verschil is dat contentmarketing zo min mogelijk ingaat op de producten of diensten. Het doel van contentmarketing is het realiseren van brand loyality of thought leadershipContent gebaseerd op trends, klantinzichten, klantgedrag, enquêtes en Google Analytics zorgt voor de nuttige informatie waar je klanten naar op zoek zijn.

Buyer persona

Voordat je kan gaan beginnen met het de wereld in slingeren van content, is het wel handig te weten aan wie je je content richt. Het is natuurlijk makkelijk om ‘gewoon zomaar’ content te creëren. Omdat jij denkt dat mensen daar naar op zoek zijn. Dat het zonde is van alle moeite als blijkt dat jouw content niet aanslaat zoals jij had gedacht.

Dit kun je voorkomen door persona’s te creëren voor je doelgroep. Je kunt per doelgroep bekijken welke content interessant is en wanneer. Een persona is een verzonnen klant, een stereotiep. Door deze klant heel concreet te maken, komt deze tot leven als een typische klant van jouw bedrijf. Deze persona’s maak jij zelf door je te identificeren met de klant. Maar ook door in gesprek te gaan met collega’s die contact hebben met klanten. Focusgroepen en interviews zijn ook een uitstekende mogelijkheid om je persona’s een gezicht te geven.

Customer journey

De customer journey bestaat uit verschillende fasen die een klant doorgaat voordat deze overgaat tot aankopen. Het geeft een vrij compleet beeld van de interactie tussen jou en jouw klant. Niet echt een nieuw term, dacht ik?

Er zijn verschillende modellen waarmee de journey in kaart gebracht wordt, maar de volgende onderdelen komen in vrijwel elk model naar voren: bewustwording, oriëntatie, aankopen. Deze drie zijn de basis. Customer journey modellen zoals die van McKinsey&Co waarbij de journey niet in een rechte funnel loopt, maar in een loop. Of de 7 fasen van een klant volgens David Williams, die ver voorbij de aankoop-fase gaat. Daarmee kun je goed inspelen op de klant voordat ze het product gebruiken of nadat ze het hebben gebruikt.

Breng in kaart welke problemen de klant heeft en speel daar op in. Bestudeer per fase in journey welke vragen, emoties, problemen en uitdagingen de persona heeft. En hoe je die fases kunt inzetten voor contentmarketing.

Onderdeel van alle marketingvormen

Contentmarketing is een onderdeel van je marketingstrategie. Elke marketingactiviteit moet beschikken over kwalitatief goede content. Een contentmarketing strategie staat aan het begin van jouw social media strategie. Zoekmachines belonen websites die kwalitatief goede en constante content publiceren. Het is een onderdeel van je PR – omdat succesvolle PR strategieën zich richten op wat mensen interessant vinden. Het is een gigantisch belangrijke factor voor inbound marketing, en is de basis voor contentstrategie. Contentmarketing staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van je totale marketingstrategie.

Maar wat is het?

Volgens Content Marketing Institute (CMI) is contentmarketing deze zeer koele en statische definitie:

Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.

Volgens Cor Hospes, schrijver van de Contentbijbel, is contentmarketing:

Het maken van passievolle verhalen die het waard zijn om te delen. Met als doel meer klanten te bereiken en te bewegen, en bestaande klantrelaties te verdiepen en versterken.

Dit is de definitie waar ik mij aan vasthoud. Vooral omdat het in klare taal vertelt wat contentmarketing is. Het maken van passievolle verhalen die het waard zijn om te delen, daar draait het om voor mij. Deel jouw passie of laat het door iemand anders delen. Maar zorg dat het in ieder geval gedeeld wordt! Dat is het minste wat je kunt doen, toch?

Rotterdams, Rauw, & Rebels. Communicatie, social media & content. Kletsen kan op Twitter en LinkedIn. Wil je het liever persoonlijk maken? Dan ben je welkom op Instagram. Maar alleen als je belooft om een kijkje te nemen op Rebelles.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *