7 redenen waarom bloggen belangrijk is

Bloggen is al jaren niet meer voor tieners en hobbyisten. Wie schrijft die blijft. Ontdek de voordelen van zakelijk bloggen.

In 1994 is een weblog ontstaan. Het werd toentertijd voornamelijk als dagboek ingezet, maar het is uitgegroeid tot een volwaardig middel om informatie mee te delen op internet. Bloggen is niets nieuws meer, maar toch blijven veel organisaties zich vaak afvragen waarom ze eigenlijk zouden moeten bloggen. En waarover ze zouden eigenlijk zakelijk moeten bloggen?

Het probleem met experts is namelijk dat alle kennis in hun hoofd heel logisch is. Voor hen. Elk onderwerp waarover ze zouden kunnen bloggen, vinden zij niet relevant. Het is geen verrassing dat al die kennis voor experts gesneden koek is. Voor de doelgroep is het echter vaak nog een grote homp cookie dough.

In organisaties is tekort aan tijd vaak het grootste probleem. Niemand kan of wil tijd vrijmaken om een blog te schrijven. Het zou een repeterende actie moeten zijn in de agenda van medewerkers. Logischerwijs wordt bloggen pas serieus overwogen, wanneer er begrepen wordt waarom bloggen belangrijk is en wat het op kan leveren. We gaan natuurlijk geen dingen doen voor de lol. Het moet uiteraard wel een doel dienen.

Ik geef je 7 redenen waarom bloggen belangrijk is én wat het op kan leveren. Twee vliegen in één klap.

1. Maak verbinding met je publiek

Je publiek bestaat uit verschillende doelgroepen en twee daarvan zijn in ieder geval heel erg belangrijk: klanten en potentiële klanten. En ik wil niet heel vervelend zijn, maar je hebt ze allebei nodig. Zonder hen geen bedrijf. Nu staat of valt je bedrijf natuurlijk niet met bloggen, maar wanneer je bezoekers de kans geeft om met jou in dialoog te gaan, zorgt dat voor verbinding met je bedrijf; met je merk. Blog, creëer engagement en krijg ambassadeurs.

2. Genereer leads

Stel je voor dat je blogs zodanig goed aansluiten op de buyer’s journey dat je gewoon leads eruit haalt. Dat jouw schrijven zomaar een kans biedt op new business. Het gaat dan niet over af en toe een blogje delen, omdat je ooit ergens hebt gehoord dat je ‘iets’ moet met bloggen. Het gaat dan wel echt over doelgerichte en waardevolle content. Iets waar je tijd in kennis in hebt gestoken, iets wat je serieus neemt, zorgt voor een aanzienlijke verhoging in leads.

3. Creëer thought leadership

Thought leadership is al een doelstelling op zich. Met thought leadership als doelstelling geef je jezelf de kans om jezelf te positioneren als expert. Met thought leadership creëer je vertrouwen. Het delen van je kennis en ervaring kan zorgen voor thought leadership. Wanneer je zorgt dat je kennis en ervaring consequent zichtbaar is, kunnen je bezoekers je gaan zien als expert. Grote kans dat zij dan eerder geneigd zijn vragen over specifieke onderwerpen aan jou te stellen. (hey, weer een lead!)

4. Extra social media content

Je blog staat los van je social media, maar social media is een uitstekend verlengde voor je content die je deelt op je website. De blogs die je op je website schrijft, zijn uitstekend geschikt om te delen op social media. Hiermee vergroot je het bereik, realiseer je nieuwe volgers op je kanalen en genereer je meer lezers van je blog, waardoor je website weer hoger in de ranking komt van Google en dus een groter bereik krijgt. Ik zie alleen maar plusjes. Kanttekening: deel de blog wel op de kanalen waar de doelgroep van de blog zit. Het is namelijk wel echt  (dit is vanaf nu een woord) als je een blog deelt op een kanaal waar je doelgroep dat niet ziet.

5. Free publicity

Bloggen is free publicity. Als je content waardevol is voor bezoekers zullen zij dit laten blijken door dit te delen op hun social media kanalen. Dat betekent dat je gratis in het netwerk van jouw bezoekers terechtkomt, waardoor je nieuwe lezers erbij kan krijgen. Nieuwe lezers die ambassadeurs kunnen worden van jouw merk, maar wellicht ook gebruik willen maken van jouw expertstatus. Voor een investering van 1 à 2 uur in de week kan jij honderden, misschien wel duizenden mensen bereiken.

6. After Sales

Natuurlijk is het interessant wat een blog kan opleveren, maar je kan blogs ook inzetten om klanten tevreden te houden. Het ligt er aan in wat voor branche je beweegt, maar soms kan het handig zijn om te bloggen over hoe sommige producten te gebruiken zijn en wat je er mee kan doen. Schrijf FAQ’s over producten en diensten. Zorg dat mensen op je website terechtkomen als ze vragen hebben over hetgeen wat jij verkoopt/aanbiedt. Hoe vaker ze op je website komen, hoe bevorderlijker dit is voor je positionering.

7. Storytelling

Laat je bezoekers kennis maken met je visie, filosofie en medewerkers. Leuke, goede en informatieve verhalen van medewerkers laat zien dat ze echt ambassadeurs zijn van de organisaties. Blogs hoeven niet altijd kennis of producten te verkopen. Een leuk verhaal, anekdote of belevenis is gewoon leuk om te lezen. Storytelling is een krachtig communicatiemiddel om mensen te verbinden met je verhalen, je raakt mensen op emotioneel niveau en je creëert vertrouwen.

Zeven zeer belangrijke redenen om reeds bestaande kennis om te zetten in woorden. Haal die kennis uit de hoofden van mensen en zorg dat het gedeeld wordt met de wereld. De wereld heeft er recht op én het helpt je organisatie. Win-win.

Heb je na dit artikel nog hulp nodig? Laat mij maar weten waar ik je mee kan helpen.

Rotterdams, Rauw, & Rebels. Communicatie, social media & content. Kletsen kan op Twitter en LinkedIn. Wil je het liever persoonlijk maken? Dan ben je welkom op Instagram. Maar alleen als je belooft om een kijkje te nemen op Rebelles.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *